Tid: 17.30-19.00 Onsdag 15 februari
Plats: Hörsal Sappören, Sprängkullsgatan 25

Föreläsningen kommer beröra ursprungsbefolkningens uppror i delstaten Chiapas, Södra Mexiko 1994. Upproret genomfördes den första januari samma dag som frihandelsavtalet NAFTA trädde i kraft och fick snabbt en viktig plats i den globala rörelsen för en ny rättvisare världsordning. Sedan upproret har rörelsens kamp tagit många olika skepnader. I de byar som stöder rörelsen har befolkningen börjat konstruera ett alternativ direktdemokratiskt samhällsystem som vilar på befolkningens egna traditioner och behov. Zapatisterna har inspirerat en våg av nya sociala rörelser i Mexiko. Under föreläsningen pratar vi om rörelsen framsteg och misslyckanden och lär oss om andra folkliga rörelser i Södra Mexiko.

Patrik Palm är medlem i solidaritetsgruppen Kinal som genom kaffehandel stöttat Zapatiströrelsen ända sedan 2001. Patrik besökte 2003 Chiapas första gången för att arbeta med Zapatisterna en och har sedan dess återvänt ett flertal gånger och var under 2011 bosatt i granndelstaten Oaxaca.

Observera att från och med den 15/2 hålls UF:s kvällsföreläsningar på onsdagar.

VÄLKOMNA!

Föreläsningen kostar 20 kronor men är gratis för medlemmar. Ett års medlemskap kostar 50 kronor och kan lösas på plats.