Tid: 17.30-19.00 Onsdag 29 februari
Plats: Hörsal Dragonen, Sprängkullsgatan 19

Det senaste halvåret har anmärkningsvärda förändringar synts i Burma, ett land som under årtionden hört till världens mest slutna och politiskt ofria. Framstående politiska fångar har släppts, mediacensuren har lättat något och oppositionspartiet NLD kan nu ställa upp i fyllnadsvalet till parlamentet som ska hållas den 1 april. I den pågående valkampanjen turnerar demokratiikonen och Nobels fredspristagare Aung San Suu Kyi runt landet och möts av euforiska folkmassor. Samtidigt pågår väpnade konflikter i Burmas gränsområden och de omfattande övergrepp mot mänskliga rättigheter som länge begåtts i landet har långt ifrån upphört. Är Burma verkligen på väg mot riktig förändring och demokrati? Vad betyder fyllnadsvalet för landets framtid?

Matilda Hald har varit engagerad i kampen för demokrati och mänskliga rättigheter i Burma sedan 2006. Hon arbetar som projektsamordnare för Dag Hammarskjöldfonden och Svenska Burmakommittén, till stöd för grupper i Burmas demokratirörelse.

Välkomna!

Föreläsningen kostar 20 kronor men är gratis för medlemmar. Ett års medlemskap kostar 50 kronor och kan lösas på plats.