Utrikespolitiska föreningen Göteborg - Almedalsbloggen

Idag anordnade UFS, i samarbete med Utrikespolitiska Institutet, en debatt med representanter från ungdomspartierna. Journalister och experter frågade ut unga politiker om hur de ser på svensk utrikes- och säkerhetspolitik. Hur viktigt är internet och sociala medier för det politiska arbetet? Vad hotar svensk säkerhet? Bör Sverige gå med i Nato och hur länge ska den svenska insatsen vara kvar i Afghanistan? Dessa och många fler gav en intressant och lyckad debatt. Titta på den HÄR!

Senare delen av dagen spenderades på diverse mingelevent, däribland PRIME som är känt för att vara det bästa under Almedalsveckan. Nedan står vi med Isabella "Blondinbella" Löwengrip, känd bloggerska och entreprenör.
Som avslutning på UF:s vistelse i Almedalen såg vi till att vara på plats för DJ Battle där de olika partierna tävlade om publikens jubel med varsin låtlista. Detta bjöd in till många möten med kändisar och en av dessa var Carl Bildt.

Med en aptit för både frukost och politik begav vi oss på måndagsmorgonen in till Visby för att delta på LO:s frukostseminarium med frågeställningen "Kommer Europas ekonomi på fötter?". Wanja Lundby-Wedin uttryckte sin oro för åtstramning av den offentliga sektorn och lönesänkningar som lösning på den ekonomiska krisen i Grekland. Svar på tal gav moderaten Anna Kinberg-Batra, som genom metaforfylld retorik påpekade vikten av att medlemsländer tar sitt eget ansvar för att komma på fötter igen. Halvvägs in i vår frukostsmörgås hettade det till ordentligt då Lundby-Wedin konstaterade den stora skillnaden i deras definitioner av solidaritet. Med på ett hörn var också Pierre Schelleken från EU-kommissionen som gjorde sitt bästa för att försvara Europa 2020.

Efter att Frida snott det sista kaffet mitt framför näsan på denne ståtlige man passade vi också på att utbyta visitkort och ta en bild där Matilda och Frida nätt och jämt når upp till midjehöjd på den minst en meter längre Pierre.

I jakt på lunch stötte vi på Lars Leijonborg som berättade att han en gång i tiden headhuntat en f.d. programansvarig i UF för ett jobb hos honom och att han uppskattar det vår förening sysslar med.

Senare på dagen bjöd F! med Gudrun Schyman i spetsen in till seminarium om män, makt och sex. Medverkade i panelen gjorde Kvinna till Kvinnas generalsekreterare Lena Ag, Hotell och Restaurangs ordförande Ella Niia och mansforskaren Lars Jalmert. Med tre skilda perspektiv diskuterades mäns övergrepp mot kvinnor från slagfältet till hotellrummen.
Icke-seende av kvinnor exempelvis i form av ignorering av städerskan på hotellet kopplades till säkerhetspolitik där kvinnor marginaliseras till förmån för en mansdominerad maktelit. Intressant men skrämmande fakta, såsom att var femte kvinna i världen någon gång under sitt liv kommer utsättas för våldtäkt eller våldtäktsförsök, presenterades och Lars Jalmerts svar på varför den här typen av övergrepp sker var att "män gör det för att de kan och anser sig ha rätten till det i kraft av sin könstillhörighet".

Jalmerts uppmärksammade också en intressant problematik inom den existerande statistiska forskningen på området som vi anser vara värd att nämna. På senare tid har det i media framhållits att statistik visar att män utsätts för våld i högre utsträckning än kvinnor. Här sker dock, enligt Jalmert en "dubbelkörning" av siffor då man i ett slagsmål mellan två män noterar båda två som brottsoffer, medan en mans våld mot en kvinna endast resulterar i en markering. Värt att notera!

På eftermiddagen tog vi ett grönt fokus och närvarade på "Klimat i politiken inför världstoppmötet i Rio 2012 - Vad vill Sverige?". I en samstämmig panel bland annat bestående av en SIDA-representant, ett kommunalråd, en miljöaktivist och en UD-representant konstaterade man att de ekonomiska, sociala och ekologiska pelarna inom hållbar utveckling behöver integreras. En grön ekonomi där det kostar att slösa och lönar sig att göra rätt måste utvecklas och ett grönt BNP-index införas. Fokus riktades också mot betydelsen av lokal förankring där man vill lyfta fram goda exempel på lyckade verksamheter och projekt. Helt enkelt mer business sector i arbetet mot en mer hållbar och klimatvänlig utveckling!

Efter en mysig roadtrip anlände vi till ett soligt Nynäshamn, men innan solskyddsfaktorn torkat överraskades vi istället av en av de värsta dimmorna i Visbys historia. Vi begav oss efter en snabb installation på ett fräscht vandrarhem till parken för att lyssna på Miljöpartiets nya språkrör.

Fridolin inledde starkt och tryggt på sin småländska dialekt. Fokus låg på skola och utbildning och partiets namn till trots fick miljön ta ett steg åt sidan. När Romson tog över väntade vi oss en annan riktning, men istället hördes mest upprepning. Det i kombination med det något tveksamma vädret fick oss att återvända till vårt nya hem, Rävhagen där vi avnjöt grillad korv i gott sällskap med de andra lokalföreningarna och UFS.

Author

Matilda, Dejana och Frida från styrelsen bloggar från Almedalsveckan på Gotland